ورود

ثبت نام

ورود

ثبت نام

چگونه از کابینت‌های MDF مراقبت کنیم

چگونه از کابینت‌های MDF مراقبت کنیم

اگر به تازگی درب‌های آشپزخانه خود را با درب‌های جدید MDF جایگزین کرده‌اید. سپس می‌خواهید درب‌های MDF را تا جایی که می‌توانید تمیز نگه دارید. اگر درب‌های جدید شما از مواد متفاوتی نسبت به درب‌های قدیمی شما ساخته شده‌اند، ممکن است از بهترین راه تمیز نگه داشتن آن‌ها آگاه نباشید.

امروزه اکثر آشپزخانه‌های مدرن دارای کابینت ام دی اف هستند. نصب آسان و قیمت مناسب باعث شده است تا صاحبان خانه به این موضوع توجه کنند اما در مواقع کثیفی آشپزخانه به مشکل جدی تمیز کردن آن بر می‌خوریم. چگونه این چربی و مواد مخرب را از سطح کابینت‌ها پاک کنیم؟

تمیز کردن کابینت ام دی اف

از یک اسفنج مرطوب برای تمیز کردن کابینت ام دی اف استفاده کنید و از استفاده مواد شوینده اسیدی و قلیایی خودداری کنید؛ استفاده از این مواد به کابینت و یراق آلات آن صدمات جبران ناپذیری را وارد می‌کند. اگر متوجه شده باشید معمولا رویه کابینت ام دی اف براق است. از این رو به دلیل استفاده از شوینده‌‌های اسیدی، براقیت سطح آن از بین می‌رود. یراق آلات مورد استفاده در دسته کشو و قفسه نسبت به این مواد حساس بوده و پس از چندین بار استفاده شدن این مواد سطح یراق آلات به اصطلاح پوسته پوسته می‌شود.

اسفنج یا پارچه را به مواد شوینده آغشته و برای تمیز کردن کابینت ام دی اف استفاده کنید و سپس چندین بار آن را با یک پارچه بدون پرز خشک کنید. بهترین شوینده محلول شور شیشه‌ای است.

از مرطوبت کردن کابینت‌های ام دی اف خودداری کنید

هرگز حوله‌های آشپزخانه را برای خشک شدن از درب‌ها یا لولاهای کابینت آویزان نکنید زیرا تماس طولانی با کابینت باعث آسیب جدی به آن می‌شود. برای تمیز کردن درب‌ها با قاب ام دی اف یا پروفیل آلومینیومی مراقب باشید مواد شوینده و آب به درزها نفوذ نکند. نفوذ آب باعث کپک زدن و ایجاد باکتری و در نهایت شکستن درها خواهد شد.

درب کابینت ام دی اف را دائم باز و بسته نکنید

درب‌های کابینت با لولاهای افقی را برای مدت طولانی باز نکنید. بخار و چربی پخت و پز می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند، و از آنجایی که یک لایه چربی روی آن‌ها تشکیل می‌شود، به تمیز کردن آن‌ها مشکل است. درب را بیش از زاویه معمول باز نکنید زیرا برخورد درب‌ها به هم باعث آسیب، فرسایش درب‌ها و بدنه می‌شود.

کابینت ام دی افرنگ روی کابینت ام دی اف را از بین نبرید

برای از بین بردن لکه‌ها از پاک کننده‌هایی مانند آستون، الکل صنعتی، جوهرنمک و تیغ استفاده نکنید. زیرا این مواد می‌توانند به سطح ام دی اف آسیب برسانند. بهتر است آن‌ها را با آب رقیق و شوینده‌های مناسب پاک کنید. در یک سطل آب که تا نصف پر شده است، یک قاشق الکل یا یک پاک کننده اضافه کنید تا کاملا مخلوط شود و سپس با یک پارچه یا اسفنج روی کابینت خود بکشید.

از ضربه زدن به کابینت‌های ام دی اف خودداری کنید

اگر از آشپزی و گذراندن وقت در آشپزخانه لذت می‌برید، در حین آشپزی ریزش‌ها، پاشیدن‌ها و چربی‌ها در نهایت جمع می‌شوند و یک وقت تمیز کردن خوب لازم است تا همه چیز را مانند روز اول تمیز کنید. تمیز کردن کابینت‌ها به صورت مداوم بعد از هربار آشپزی با یک دستمال مرطوب توصیه ما است.
از ضربه زدن به کابینت‌ها برای ریختن آشغال‌های کوچک از روی آن خودداری کنید این کار به کابینت شما آسیب خواهد زد.

از پارچه‌های بدون پرز و نرم استفاده کنید

مخلوط تمیزکننده را روی یک پارچه میکروفیبر یا پارچه نرم اسپری کنید تا مرطوب شود اما نباید بگذارید پارچه خیس شود. رطوبت بیش از حد می‌تواند به رنگ یا روکش کابینت شما آسیب برساند. اکنون، هر درب کابینت را از بالا به پایین پاک کنید و به هر قسمتی که در آن گرد و غبار و کثیفی تجمع یافته است، توجه بیشتری داشته باشید.

فراموش نکنید که دستگیره‌ها و داخل درب‌های کابینت را نیز پاک کنید. در صورت نیاز محلول تمیزکننده بیشتری را روی پارچه خود بپاشید اما هرگز اجازه ندهید که پارچه آنقدر خیس شود که چکه کند. در صورت لزوم مقدار اضافی را در سینک فشار دهید.

تمیز کردن عمیق دوره ای را نادیده نگیرید

حداقل دو بار در سال از تمیز کردن سطوح کابینت آشپزخانه فراتر بروید و به صورت کلی آن را تمیز کنید. کابینت‌های خود را به طور کامل خالی کنید و سپس قفسه‌ها، داخل کشوها و فضای داخلی کابینت را به همراه سطوح بیرونی کابینت‌ها با استفاده از همان وسایل و روش‌های تمیز کردنی که در بالا ذکر شد پاک کنید. قبل از برگرداندن وسایل به کابینت، در نظر بگیرید که آیا همه وسایل ارزش نگهداری دارند یا خیر.

هر چیزی را که دیگر به آن نیاز ندارید یا از آن استفاده نمی‌کنید از بیرون بیاندازید یا اهدا کنید و از شر ظروف شکسته، لیوان‌های ترک خورده، ظروف نگهداری پلاستیکی با درب‌های گم شده و سایر موارد بیهوده که در عمیق‌ترین قسمت‌های کابینت آشپزخانه جمع می‌شوند خلاص شوید.